tisdag 13 januari 2009

Gästinlägg: Deathisprofetian I

En dröm? En vision? Jag kallsvettas, skakar. Korridoren verkar ändlös. Jag drar upp en tung järnbeslagd trädörr. Deathis står vid den öppna spisen där en brasa flammar, elden till trots är det kallt i rummet. Det är som om hans djuriska uppenbarelse suger livskraften och värmen ur allt. Jag slår igen dörren och fortsätter springa. Bakom nästa dörr ser jag samma sak. Deathis. Jag fortsätter springa. Deathis väntar bakom varenda dörr i all sin djuriskhet. Jag beslutar mig för att möta ödet. Kom in, väser han åt mig. Jag går under många namn men du kan kalla mig Deathis, insinuerar han. Han inbjuder mig att ta ett glas vin. Jag avböjer, drycken ser frätande ut och det ångar litet om den. Han talar till mig, stundom väser han, men alltid med sina läppar krökta i ett hånflin. Han lovar mig evigt liv och djurisk kopulation med oskulder om jag bara följer honom. Blir hans lärjunge. De giftiga orden tränger genom min själ. Återigen avböjer jag. Hans vrede flammar upp och brasan dånar i eldstaden. Jag ser helvetes eldar speglas i de djuriska ögonen. Han kallar fram tre råttor ur mörkrets djup. En efter en knäcker han deras ryggar. De livlösa kropparna rycker på golvet. Jag skriker, min själ förtvinar.

Jag öppnar ögonen. Är han borta? Var det bara en dröm? Jag är under jord, precis som han sade. Ett steg mot evig förtappelse. Ut genom dörren, måste få andas, måste få frisk luft i mina lungor. Mitt framför dörren ser jag dem. Tre råttor i en hög, med ryggarna knäckta. Det svartnar för mina ögon. Jag vet att min dröm kommer att besannas.

//Offer #942

Inga kommentarer: