söndag 25 januari 2009

Det fruktansvärda Akket

Det här är historien om ett fruktansvärt, fruktansvärt Akk. Akkets namn är bara Akket, helt omotiverat och inte alls på grund av ett ackumulatorsyraskadat ansikte. Namnet är latin och betyder elegant sjusovare. Akket är en man som arbetar i ett bibliotek. Hans titel är Library Assistant och han bemästrar åtminstone tre språk, utbildad tradenom som han är. Till hans arbetsuppgifter hör bland annat att placera böcker i hyllor och låna ut böcker. Allt som oftast krävs också lite rutinmässig handledning för hjärndöda utbytesstudenter. Ganska frekvent ger han även ifrån sig ett förvridet och ytligt hästskratt, hans mun domnar liksom bort i själva skrattögonblicket.

Han är inte en man som nackar höns med giljotin på fritiden direkt. Han är lite av en Apple-människa och är intresserad av kläder och mode. Likväl klär han sig inte i något alltför uppseendeväckande. Akket prioriterar god kvalitet och detaljer. Det kan vara ett knallrött bälte, en blodfärgad axelväska, Peruröda halsdukar eller bara en väldigt orange tröja som gör Akket till den han är. Man kan säga att Akket är höstig ut i fingerspetsarna.

Akket är ingen som vill bryta mark. Helst av allt vill han bara gå hem från arbetet. Han börjar klockan tio och arbetsdagen är på stickan redan klockan tre på eftermiddagen. Fem timmars arbetsdag alltså, minus en timmes lunch samt minus tre gånger kaffepaus á 15 minuter. En relativt passiv arbetsdag. Det är mycket möjligt att Akket skulle kamma hem höga poäng i en tävling i slapphet. Men det är verkligen roligt att se honom i arbetet. Han sitter vid sin dator och googlar sig själv. Han sorterar böcker. Pulserar i takt med en melodi som inte finns. Han får stånd. Han har växt upp till ljudet av bokpärmar som gnuggas mot varandra och detta är en kick som gör honom hög. Hög på livet. Sedan kan han stå och vänta, nästan hoppa, på att få gå hem. Ibland avlägsnar han sig redan klockan två. Väl hemma lägger han sina märkeskalsonger i högar med ett barns glada min, mest Björn Borg, Ralph Lauren och Calvin Klein. Han förälskar sig i sig själv och onanerar sju gånger om dagen. Han är estetiker och en livsnjutare. Han är glad och han mår bra. Akket är mycket bra.

Samlade Akket-citat
"Jag har inte tålamod med det här"
"Ja, det kan hända"
"Jag smiter iväg lite tidigare idag"
"Stäng dörren och lägg upp fötterna på bordet och slappna av"
"Ja, det är våran biobok"
"Det finns inga datorer här, bara mottagare"
"Man kan inte surfa här, bara spela musik"
"Man kan inte spela musik här, bara surfa"
"Se gärna på mitt könsorgan som på en bok, bläddra i den, hastigt"
"Jag surfar lite till, sen går jag hem"
"Jag ska börja dra mig hemåt nu"
"Jag går och låser"
"Stäng dörren och runka av mig"
"Man vill inte ha fler lösenord, man har så många pinkoder och allting"
"Jag går på toaletten ett tag"
"Jag tar sovmorgon imorgon"
"Jag tar långlunch"
"Jag tänker springa några ärenden på kafferasten"
"Vem drog ur snoppen"
"Jag bryr mig inte om kursbibliotekets böcker, bara om våra egna"
"Jag vaknade i en pöl av groggar och öl, vittjade hororna och gick hem"
"Nej, det där angår inte mig"
"Se mig gärna som en så kallad Drill Sergeant"
"Jag skall skala en banan en stund"
"Nej, jag måste gå"

Akkets favoritbok, bioboken. "Det är bio, här på pärmen"

Inga kommentarer: