torsdag 4 december 2008

Kritik

Först, man skall inte dra alla över en kam. Deathis blog vill heller absolut inte döma någon, men ibland vill man verkligen lätta sitt hjärta. Det som vill komma ut denna gång är ett arteget beteendemönster som har noterats på senare tid. Det handlar om mat. Det handlar om att ta mat vid lunchrestauranger, så kallad självbetjäning. Oftast finns det ett par alternativ att välja på. Vanligen tre stycken. Antag att man bjuder på lammgryta, ugnstekt forell samt potatismos med tillhörande köttbullar i sås. En normal person tar exempelvis forellen eftersom han vill smaka på havets läckerheter dagen till ära. Det gör dock inte alla.

Nu det blir intressant. Det är alltså i detta sammanhang som noteringen har gjorts. Senast dagen före i dag stod jag bakom en svart man i matkön. Till min förskräckelse märker jag hur han vräker över mat på sin tallrik. Han börjar med forellen, tar två bitar. Sedan lägger han tre rejäla skedar lammgryta på fatet, ovanpå fisken. Slutligen täcker han över portionerna med potatismos, samt köttbullssås som grädden på moset. Han kan ju inte vara riktigt klok. Han tar alltså tre doser på en och samma gång. Man ser mycket tydligt vad det är frågan om. Det kommer mera. Han siktar in sig på mjölken. Ett glas mjölk ingår i lunchpriset. Mannen mjölkar ur maskinen för fulla muggar. Ett glas slinker direkt ner i gapet. Sedan smuttar han på ett glas till för att slutligen nöja sig med ytspänning från helvetet. Härefter stövlar han mot kassan, pungar glatt ut priset för en portion med femcentare. Sedan sätter han sig vid ett bord och slafsar i sig stöldgodset. Det är sedan min tur att betala för en klen portion ugnstekt forell. Två euro och sextio cent. Den svarte äter alltså egentligen för hela sju euro och åttio cent. Jag erlägger priset i jämna pengar. Jag sneglar lite på den svarte som sitter och äter. Kvinnan i kassan ser på mig. Jag nickar. Vi vet båda mycket väl vad det är frågan om. Det är den negroida rasen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hände faktiskt mig också för nån vecka sedan, kul när du säger det för den framför mig var också svart, tro det eller ej.
Han lassade på 9st köttbullar, kollade på skylten där det stod max 5st/person och lade 4 till på sin tallrik...
Han tog 13st, jag tog 6st...

Anonym sa...

bästa inlägge på leng 8D