lördag 5 september 2009

Data som skrämmer mig

WolframAlpha är ett sökmotorliknande internetverktyg som utvecklats av ett team under ledning av den brittiske kärnfysikern Stephen Wolfram. Det är ett fråga-svarprogram, det vill säga det ger svar och information om de saker man frågar. Mycket intelligent och mycket användbart. Mest på skoj testade jag att söka på "Deathis", inte för att jag konkret ville veta saker, utan mest för att jag var nyfiken på teknikens under. Döm om min förvåning då resultatet målades upp framför mina blåa ögon. Låt mig återge det väsentliga.

Enligt WolframAlpha har Deathisen samlag med ofattbara 55 miljoner människor per år, majoriteten förmodligen i Piggstian. Kina är det värst drabbade landet i världen. 104,6 människor faller offer för Deathis varje minut, 150 645 per dag. Det är väldigt intressant kuriosa detta, men samtidigt rysligt skrämmande.

Kartan visar var Deathis varit pilsk.

Inga kommentarer: